dinsdag 11 mei 2010

Update- 11 mei

Gisteren kon ik het niet langer aanzien. Vooral de grote maanvrouw was in slechte doen en zat al enkele dagen tussen de planten en het filter verstopt. Haar man kwam steeds even kijken en ging dan maar weer een beetje in de buurt rondhangen. Onze Hansje, de grote meerval, lag er ook al lusteloos bij en de kardinaaltjes waren helemaal flets. Ik besloot om in ieder geval de grote maanvissen maar alvast over te zetten en zodra ze in hun nieuwe onderkomen zaten, zag ik ze opknappen. Hans ook maar overgezet en die begon meteen de hele bak te verkennen. Per ongeluk was er in zijn netje een corydoras meegelift en één cory alleen in een bak kan niet, dus meteen een paar andere erbij gedaan. Wat ‘n feest! De cory’s begonnen meteen als een wilde in het rond te zwemmen en Hans deed vrolijk mee. Ik denk dat hij zich zo tot de cory’s aangetrokken voelt omdat hij net als zij, ook een meerval is en eigenlijk ook niet alleen in een bak moet zitten. Maar ja, als ik er nog zo’n kanjer bijneem wordt het probleem straks alleen maar groter, omdat hij uiteindelijk niet meer in mijn bak zal passen.

Na een paar uur naar mijn vrolijke vissen te hebben gekeken, besloot ik om de hele boel maar gewoon over te zetten. De kardinaaltjes waren in één klap weer prachtig op kleur. Zij zijn altijd een goede graadmeter voor de kwaliteit van het water. Ik heb weleens een kapotte pomp gehad en toen was er niets bijzonders aan het aquarium te zien. Alleen de kardinaaltjes hingen massaal naar lucht te happen en waren helemaal flets geworden. Aan de rest van de vissen was niets bijzonders te zien, maar de pomp was dus wel degelijk stil komen te staan.

Vandaag komen als het goed is de planten binnen. Ik zal dan eerst kijken of het voldoende is om de bak grotendeels te vullen, anders koop ik er nog wat snelgroeiers bij. Ik weet nog wel een paar winkels waar ze vandaag verse aanvoer krijgen, dus dat komt mooi uit.

P1010449

De manen, net na hun overplaatsing.

P1010453

Hansje in zijn nieuwe bak.

P1010456

De cory’s zijn erg druk en flitsen van de ene kan naar de andere kant

P1010457

Hans doet druk mee

P1010458

P1010460

P1010464

P1010459

Hij vindt het ook leuk om de onder de sprieten van de maanvissen door te zwemmen, alsof hij het gekriebel op zijn rug lekker vindt. Heel eigenaardig gedrag, maar de maanvissen storen zich er niet aan.

P1010469

P1010467

P1010478

P1010482

Moeilijk om de bak in zijn geheel goed op de foto te krijgen. Er zit veel spiegeling in. Links boven zie je de uitstroom van de pomp, maar vandaag krijgen we nieuwe materialen binnen, zodat deze uitstroom verticaal geplaatst kan worden, achter het schot aan de linkerkant in de bak, zodat het onzichtbaar wordt.

P1010483

Overigens zit er in de nieuwe bak de helft van het water uit de 1 meter bak. Dit is belangrijk vanwege de bacteriën die nodig zijn om giftige stoffen te kunnen afbreken. Desondanks is het zaak om regelmatig water te verversen en het water te blijven testen op de aanwezigheid van het voor vissen dodelijke nitriet. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten