zondag 9 mei 2010

Update - 9 mei

Gisteren hebben we de pomp aangesloten. We zitten nog te wachten op nieuw materiaal aan de aanzuigkant en aan de afvoerkant. De slangen zijn wel al nieuw, de pomp is voor de zoveelste keer goed uitgespoeld en schoongemaakt en hij draait inmiddels goed. Vanmorgen heb ik de belangrijkste tests uitgevoerd voor het water en alles was in orde. De twee slakken, Stippie en Streepie, zijn alvast overgezet en ze zijn druk bezig de bak te verkennen.

P1010440

P1010441

P1010442

In de vorige bak hadden we een ware slakkenplaag. Niet van bovenstaande soort, maar meer van de kleintjes, die de planten aanvreten. Ik heb meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de bak daar zoveel mogelijk van te ontdoen. Dat betekent dus dat de planten die overgaan, heel grondig uitgespoeld moeten worden en het kienhout moet met de schuurspons worden bewerkt. Desondanks heb ik vandaag al twee minuscule slakjes van de voorruit afgehaald, maar ik hoop dat het niet meer zo erg wordt als in de vorige bak. Ik kan geen Kogelvisje of Botia in de bak zetten vanwege de maanvissen en ik heb natuurlijk ook Stippie en Streepie, die moeten niet opgevreten worden. Zij wonen al jaren in ons bakje en dat willen we graag zo houden. Ondanks dat het toch echt slakken zijn, heb ik ze nog nooit planten zien eten. Ze grazen graag op de voorruit en het kienhout, maar meer niet. Komkommer en sla blieven ze niet, dus dat doe ik er niet meer in.

P1010431

P1010437

Het kienhout op bovenstaande foto ligt momenteel alweer anders; ik vond het teveel lijken op het hout aan de andere kant van de bak. Er komen nog wel foto’s waar je het goed op kunt zien.

Zoals gezegd, dinsdag verwacht ik nog een aantal planten. Het gaat om 3 Chinese klimopjes, 10 stuks Penningkruid, 1 Echinodoras Surprise, 10 Echinodoras Tenellus, 1 Anubias Nana mini en 2 stukjes lavasteen met Christmas mos. Ik ga dan zeer waarschijnlijk op woensdag nog even naar een winkel in de buurt om nog wat snelgroeiers zoals Valisneria en Cabomba te kopen. Ik zal waarschijnlijk ook dinsdag al de vissen gaan overzetten, omdat ze zich nu heel duidelijk niet happy voelen. Vooral de grote Maanvissen en de Kardinaaltjes zijn echt niet in hun hum. Ik probeer alleen wanhopig om de temperatuur in de vissenbak gelijk te krijgen aan die in de nieuwe bak (24 graden) maar om de een of andere reden blijft die in de kleinere bak te hoog. Heel irritant, want ik moet steeds de hele kap verwijderen om de thermometer te bedienen en daarvan schieten de vissen weer in de stress. Zojuist hebben we de verwarming maar weer verwisseld voor een andere, eens kijken of dat helpt. In de nieuwe bak zit een nieuwe verwarming, eentje van 300 Watt, die wel nodig is voor een bak als deze. De vorige vond ik niet betrouwbaar en ik merk nu al duidelijk verschil; de temperatuur blijft heel mooi op een perfecte 24 graden. Ik vind 26 graden gewoon net even teveel en het leuke is dat de Manen bij 26 graden niks doen en bij 24 graden meteen eitjes gaan leggen.

Ik heb voor het eerst in 30 jaar CO2 bemesting toegepast. Het is een eenvoudig setje van Sera met tabletten en een diffusor, dus ik ben benieuwd. Mijn planten doen het over het algemeen prima; alleen sommige soorten gaan gewoon altijd dood. Misschien heeft iedereen daar wel last van, maar ik kijk eens hoe het nu gaat met toevoeging van CO2.

Het water heeft een witte gloed. Dat komt door de grote hoeveelheid zuurstof, maar Ron denkt dat het iets anders is (vuil of de lampen die niet goed staan) Natuurlijk is het de hoeveelheid zuurstof en dat zal in de loop van de komende dagen wel veranderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten