vrijdag 7 mei 2010

Update – 7 mei

Vandaag kwam het filterzand binnen! Hoera! Dan kan de voedingsbodem erin en het zand eroverheen.

P1010363

Het filterzand is nieuw voor mij. Ik heb hiervoor brekerzand gebruikt, maar dat moet je echt heel goed spoelen voordat je het kunt gebruiken en dan nog is het water erg ondoorzichtig als je je bak net hebt gevuld. Filterzand hoeft niet gespoeld te worden en ik moet zeggen dat dat toch wel erg prettig werkt.

P1010364

P1010366

P1010368

P1010372

P1010373

P1010376

P1010384

P1010388

De eerste de beste emmer ging alweer over de vloer. Ron vond het idee van de omgekeerde schaal maar niks en dacht dat het veel te veel zou spetteren, maar ik hield vol en zei dat het moest. Spetteren is niet erg, als de voedingsbodem maar niet wegspoelt en uiteindelijk bleek ik natuurlijk helemaal gelijk te hebben.

P1010390

P1010392

P1010396

P1010401

Hmmmm….er klopt iets niet.

P1010405

Slechts enkele planten gaan over in de nieuwe bak. Het meeste is bedekt met alg of al opgevreten door de slakken die in de vorige setting een echte plaag vormden. Ook met planten klopt het nog steeds niet.

P1010412

Kijk, dat is beter! Weg met dat gekke nepding. Kienhout, dat moet erin!

P1010414

De Tijgerlotus ziet er nog best redelijk uit. Hij staat nu op een plek waar hij niet helemaal tot zijn recht komt. In de vorige bak stond hij voor een grote Echinodoras en dat was een perfect plekje. Nu moet ik even wachten of de Echinodorassen een beetje aan willen slaan en tot ze wat groter zijn. Ik verwacht dat een en ander dan nog wel zal worden verplaatst. Dinsdag of woensdag komen de andere planten binnen en aangezien ik de komende drie weken vakantie heb, kan ik zomaar tussendoor op plantenjacht. Meestal haal ik planten bij Heems. Ik moet er een uur voor rijden (en weer een uur terug) maar ze hebben er goede spullen en de vissen zien er goed uit. Over het algemeen krijg je er ook een goed advies en dat is nogal zeldzaam.

Morgen gaan we de pomp toch maar alvast installeren. We gebruiken de oude slangen nog maar even, want ik wil toch wel gaan filteren nu. Als de planten binnenkomen, zitten daar ook de accessoires voor de pomp bij en die zetten we dan wel over. 

P1010421

P1010417

Jammer van de flits in het glas, maar dit geeft een beetje een beeld van hoe het er nu uitziet. Ik heb het kienhout uit de 1 meter bak gehaald waar de vissen inzitten. Vooral de Maanen balen en ook Hansje, de meerval die ik in een vlaag van verstandsverbijstering heb gekocht en die ons absoluut nog voor problemen gaat stellen. Hij zal behoorlijk uit de kluiten gaan groeien. Hansje is door Julian, onze jongste zoon en enige aquariaan van de drie kinderen, zo genoemd omdat er ook een Sprietje was. Hans en Sprietje hadden we, maar Sprietje kwam al enkele dagen na aanschaf te overlijden en Hans bleef alleen over.

pangasius_sutchi

Kijk, dit is zo ongeveer het formaat van een volwassen Hans. Hij is nu al in grootte verdubbeld sinds we hem hebben. Hij is ondanks zijn formaat heel vredelievend en laat de andere vissen met rust. Zelfs de kleine baby Cory’s die hij met gemak zou kunnen verslinden, laat hij links liggen. De Kardinalen zijn wel bang voor hem, maar ik tel ze elke dag en er ontbreekt er niet één. Leuk als ik rode muggenlarven voer; als Hans in actie komt, is het net een stofzuiger. Er blijft geen kruimeltje op de bodem achter.

Maar goed, de Cory’s zijn lekker actief en blij met de nieuwe omgeving die we door het verwijderen van diverse planten en het toevoegen van een neprots hebben gecreëerd. De Kardinalen zijn een beetje bleek en de enige Indische Modderkruiper die we nog hebben, was zich doodgeschrokken nadat we zijn kienhout hebben ingepikt.

Het terras is gelukkig niet zo ‘nepperig’ als ik had verwacht. Alleen de bovenrand is een beetje strak, maar als de bak eenmaal goed draait en de planten in hun volle glorie erbij staan, zal het allemaal wel meevallen. Ik denk dat de rand nog wel wat hoger had mogen zijn. Er is in totaal 50 kilo filterzand en een kilo of 10 voedingsbodem ingegaan.

Ik had nog een paar superpillen liggen die je in de bodem bij een nieuw aangeschafte plant kunt stoppen, zodat deze een flinke boost krijgt. De Tijgerlotus, de Anubias en roodachtige Echinodoras hebben er ieder één gekregen. De rest krijgt een extraatje als mijn spulletjes van aquaplantsonline binnen zijn. 

Binnenkort weer een update!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten