donderdag 6 mei 2010

Update – 6 mei

 

Gisteren heeft Ron het terras gemaakt en alles netjes afgekit met speciale aquarium-siliconenkit. Het heeft inmiddels 24 uur staan drogen en ik heb de kit goed schoongemaakt. Eigenlijk zou ik de bak nu een paar keer deels moeten vullen en dan weer leeg laten lopen om de kit te spoelen, maar het is heel erg lastig om het laatste restje water uit de bak te halen. Toevallig zag ik vandaag op de site van aquaplantsonline dat ze daarvoor speciale opvoerpompjes hebben, maar we hebben nu eigenlijk al veel meer uitgegeven dan we van tevoren hadden ingecalculeerd, dus we hebben nu maar even besloten om de hand een beetje op de knip te houden. Voor zover mogelijk, want het is een dure hobby.

P1010354

P1010357

P1010360

Op de foto’s zie je hoe we het terras hebben gemaakt. Alles is goed afgekit en we hopen dat er nu geen zand meer tussen allerlei kiertjes door kan glippen, waardoor het hele effect van het terras verloren gaat. Ik heb in plaats van brekerzand dit keer filterzand gekocht en ik ben benieuwd hoe onze cory’s (voor de niet-kenners: bodembewonende meervalletjes) het vullen vinden. Deze visjes houden veel van zand en wij houden veel van de cory’s, dus krijgen ze wat hun hartje begeert.

Morgen hoop ik het zand binnen te hebben en dan zal ik de voedingsbodem in de bak doen en daarbovenop het zand. Daarna kunnen we beginnen met water! In de loop van de volgende week komen de nieuwe planten en misschien kan ik voor die tijd nog wat redden van mijn oude collectie. Ik hoop dat de Tijgerlotus en de Anubias het weer gaan doen. De rest zit zwaar onder de alg als gevolg van hun slechte huisvesting van dit moment. Ik vrees dat het grootste deel als verloren beschouwd moet worden. De vissen zijn gelukkig allemaal nog in leven.

Ik heb eergisteren een grote bestelling geplaatst bij aquaplantsonline. Je kunt daar naast allerlei aquariumbenodigdheden ook je plantjes online bestellen. Die worden twee keer per week verzonden en aanstaande maandag zullen ze verzenden. Ik heb daar ook het filterzand besteld en vandaag werd ik gebeld door een medewerker met de vraag of ik het zand niet toevallig al eerder wilde hebben. Hij kon zich voorstellen dat ik dat alvast wilde hebben voordat de planten arriveren. Nou, dat hij goed gedacht! Fijn hoor, als mensen met je meedenken.

De pomp moet nog even wachten, want we hebben wat nieuwe onderdelen besteld en die komen dus pas na maandag. We hebben al nieuwe slangen, maar er moesten ook een nieuw aanzuig- en afvoerdeel komen en dat hebben ze nergens in Julianadorp en omstreken, dus ook maar on-line besteld en aan onze eerdere bestelling laten toevoegen.

Morgen verder!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten