woensdag 12 mei 2010

Update – 12 mei

Omdat de Indische modderkruiper ineens heel nadrukkelijk voor het glas aan het zwemmen is en Hans, de pangasius ook erg druk is voor zijn doen, maakte ik me ernstig zorgen over de samenstelling van het water. Vanmorgen meteen maar een test uitgevoerd om te kijken of er soms nitriet in de bak zit, want dat is dodelijk voor vissen. Nitriet ontstaat als de bacteriën in je aquarium niet in staat zijn om afvalstoffen te verwerken. In een nieuw opgestart aquarium moet je daarom altijd een paar weken wachten voordat je de vissen erin doet, omdat je anders het risico loopt dat je ze in één klap kwijtraakt. Nu heb ik zoals gezegd een heleboel aquariumwater uit de oude bak gebruikt en ook is er een aantal planten (met de broodnodige bacteriën) overgezet. Toch begon ik een beetje te twijfelen of dat dan wel genoeg is, dus heb ik vanmorgen met mijn zeer oude testspulletjes een test uitgevoerd. Eerder deze week waren de testresultaten goed, maar vanmorgen leek het erop dat er toch wat nitriet in de bak zat, dus heb ik meteen 50 liter water ververst. Bij de dierenwinkel heb ik meteen maar een goede testset gekocht (de oude was op en echt al heel oud, dus misschien ook niet meer zo betrouwbaar) en ik heb een flesje gekocht wat je aan je water kunt toevoegen om je bacteriecultuur op te starten. Het water is nu daardoor helemaal troebel geworden. Ik heb zojuist weer een nitriet-test gedaan, maar dan met de nieuwe testset en gelukkig was de uitslag goed. Er mag n.l. 0,0 mg nitriet in het water aanwezig zijn.

P1010542

P1010539

P1010540

 

P1010525

Hierboven: foto van de bak met één lamp aan.

Jammer van die strook licht aan de bovenkant, maar Ron zegt dat hij de achterwand niet verder naar boven had kunnen plakken. Het valt nu ook extra op, omdat de planten nog niet aan het wateroppervlak reiken, dus ik hoop dat het in de toekomst minder zal opvallen. Misschien ga ik nog iets met kienhout doen dat vanaf boven naar beneden gericht is. De buizen van de pomp zijn in elk geval mooi weggewerkt en de uitstroom staat nu verticaal en naar het tussenschot gericht, zodat de stroming een beetje minder (direct) is. Sommige vissen vinden de harde stroming fijn, maar de meeste worden gewoon van hun sokken geblazen en dat is niet de bedoeling. Zelfs als de pomp op standje 2 stond, was de stroming in de oude situatie erg snel en ik kan hem ook nog op standje 6 zetten! Op dit moment staat hij dus inderdaad even op de hoogste stand om het troebele water weer snel helder te krijgen. Alleen direct naast de uitstroom zie ik de planten lichtjes bewegen, dus mijn wens is uitgekomen met het veranderen van de uitstroompijp.

P1010535

 

De Indische modderkruiper is niet eens te fotograferen met zijn drukke gedoe.

P1010536

P1010526

P1010537

P1010538

Foto boven: na toevoeging van Sera Bio Nitrivec. De pomp even maximaal laten draaien en de lucht is intussen alweer grotendeels geklaard.

Met één lamp aan en een iets minder zonnige dag is het beter om te fotograferen. De lampen springen om beurten aan en uit. De roze-achtige lamp als eerste en ook weer als laatste. De branden momenteel in totaal meer dan 12 uur, misschien iets te lang voor een bak in de opstartfase.

De bijlzalmen moeten nog even wachten. Eerst maar eens kijken of alles goed blijft draaien en er moeten nieuwe dekruiten komen, want bijlzalmen houden nogal van springen en ik wil ze graag in de bak houden. Bovendien zal in de zomer de kap de hele dag open staan vanwege de temperatuur die in onze woonkamer nogal kan oplopen. 27 graden is in ons huis heel gewoon en dat is teveel van het goede voor mijn bakje. Met de kap dicht en de warme lampen, kan de temperatuur erg hoog worden en dat is niet zo best voor de vissen en de plantjes. Misschien toch maar weer eens aan een airco denken?

De Indische modderkruiper doet nog steeds erg druk (normaal gesproken zie je hem echt nooit) en ook meneer Panga is erg aan het ijsberen. Vreemd.

Vanmiddag heb ik nog even de waterwaarden bepaald. Voor de liefhebbers:

PH=7

KH=7

GH=10

NO2=0

Prima waarden lijkt me.

Wat misschien ook leuk om te weten is, is wat ik mijn vissen zoal geef. De corydorassen en de pangasius zijn bodembewoners en als je ze alleen vlokvoer zou geven, krijgen ze te weinig. De maanvissen zijn echte aasgieren en houden mij angstvallig in de gaten, want ze weten dat ze eten van mij krijgen. Naast het vlokvoer geef ik tabletten die naar de bodem zinken. Dit is voor alle meervallen, maar de maanvissen betrap ik regelmatig met een stukje tablet in hun bek, wat ze in zijn geheel doorslikken. Soms is het nog te groot en spugen ze het weer even uit, net zolang tot ze het weg kunnen slikken. Daarnaast leg ik soms een stukje komkommer in een klemmetje op de bodem. De cory’s zijn er gek op! Verder geef ik diepvriesvoer, vooral rode muggenlarven en levend voer, meestal rode of soms witte muggenlarven en watervlooien. Ik heb sinds kort ook een soort gedroogde korreltjes voor de meervallen, maar de maanvissen en de kardinalen vreten alles al weg voordat het op de bodem ligt.

Ik voer meestal een keer per dag, soms twee keer, maar altijd kleine beetjes. Soms moeten ze een dag vasten, wat heel goed voor ze is, maar ik vind het zelf moeilijk, vooral omdat de manen zo bedelen.

We zijn inmiddels een halve dag verder en de pomp heeft enkele uren maximaal staan draaien. De witte gloed is grotendeels verdwenen, maar ik denk dat het nog wel tot morgenochtend zal duren voordat het helemaal weg is. Nog even een paar foto’s van het aquarium zoals het er nu bijstaat:

P1010543

P1010545

P1010546

Geen opmerkingen:

Een reactie posten