dinsdag 18 mei 2010

Update – 18 mei

Vandaag heb ik voordat ik een waterverversing heb gedaan, nog even de waterwaarden getest. Vijf dagen geleden bedroegen die waarden:

PH=7

KH=7

GH=10

NO2=0

 

en vandaag kwam ik uit op

PH=7,5

KH=6

GH=9

NO2=0

Deze tabel kwam ik tegen op ‘t Aquaforum:

 -

Hieruit kan ik dus concluderen dat bij een PH van 7,5 en een KH van 6, het CO2 gehalte in mijn bak op 5,7 mg per liter water ligt. Nog niet optimaal voor de planten en dat blijkt denk ik ook wel uit de algengroei van de afgelopen dagen. Ik haal de alg steeds weg van de ruiten en zoveel mogelijk van de planten en het kienhout, maar de bedoeling is dat er een dermate mooi evenwicht in de bak komt, dat er nog maar heel weinig algengroei is. Ik heb daarom een paar dagen geleden wat snelgroeiers zoals cabomba, waterpest en valisneria toegevoegd. Ik vraag me af of het genoeg is. Ik heb een beetje PH-minus toegevoegd en zal over een paar dagen nog eens testen. Ik doe trouwens ook aan CO2 bemesting. Tot op heden heb ik dit nooit gedaan, maar veel hedendaagse planten stellen het toch wel op prijs. Ik heb daarom even geaarzeld op ik er nu wel PH-minus bij zou doen, maar ik houd de waarden goed in de gaten. Een waterverversing is gauw gebeurd. Vandaag heb ik ongeveer 10% water ververst en naar verhouding plantenvoeding toegevoegd.

De Indische modderkruiper is eindelijk opgehouden met zijn nerveuze gedrag. Alleen de pangasius is nog erg druk, maar ik las dat het een erg levendige vis is en misschien voelt hij zich nu pas echt helemaal lekker. Alle vissen doen het op het oog goed. De Kardinaaltjes zwemmen mooi in formatie, de Cory’s scharrelen er lustig op los in hun zand en de Manen zien er ook tevreden uit. Ze zijn soms wel wat geïrriteerd als de pangasius zich telkens weer door hun sprieten wil laten kriebelen.

P1010554   

P1010556

P1010562

P1010569

P1010570

P1010571

P1010572

Op de laatste foto’s zie je de snelgroeiers links en rechts op de achtergrond. De lichtspleet die je op eerdere foto’s ziet, is nu weg, omdat ik een klein beetje minder water in de bak heb zitten. Kwestie van uitproberen.

De tijgerlotus, de rode hoge plant aan de linkerkant van de bak, heeft al twee nieuwe blaadjes die uit de bodem komen, dus die gaat goed. De huidige grote bladeren zijn behoorlijk aangevreten door de slakken die ik in de vorige opstelling had. Nu zie ik geen slakjes meer en ook de huisslakken die er wél in horen, heb ik niet meer gezien sinds de vissen erin zitten. Ik denk dat ze achter de schotjes zitten, tegen het glas aan, waar veel alg zit waar ik niet bij kan.

Ik ga nu even naar een aquariumwinkel in Schagen, op zoek naar een mooi stuk kienhout dat ik van bovenaf in de bak wil laten hangen. Eens kijken of het me lukt zo’n stuk te vinden!

Intussen zijn we een paar uurtjes verder en het is me gelukt! Sterker nog, ik heb de stoute schoenen aangetrokken en wat vissen gekocht.

P1010574

Om te beginnen: een L168 Butterfly Pleco, een plantenetende vis.

P1010576

P1010577

Twee kleine cory’s, waarvan ik er al één had en had besloten dat als ik ze weer eens ergens tegen zou komen, ik er een stel bij zou kopen. Het is een wat kleiner blijvende soort, wat je goed kunt zien naast de albino’s.

P1010575

Het stuk hout heb ik ook gevonden. Ik sta er zelf ook leuk op ;o)

P1010580

P1010579

Tenslotte is het aantal kardinaaltjes uitgebreid met een stuk of tien. (volgens mij heeft de verkoper er 2 extra in het zakje gedaan) In totaal heb ik er nu ongeveer 25, een mooi schooltje en schitterend om te zien als ze eenmaal mooi op kleur zijn.

Vrijdag komen de kleinere marmerbijlzalmpjes binnen en ook halfsnavelbekjes, die zijn zo leuk! Vrijdag nog maar eens naar de winkel. De lampen moeten ook vervangen worden, want die zitten er al twee jaar in.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten