maandag 24 mei 2010

Update – 24 mei

Afgelopen vrijdag heb ik twee nieuwe lampen gekocht, want de oude waren al meer dan twee jaar oud en eigenlijk moet je ze elk jaar vervangen. Ruim 50 euro voor twee lampjes, dus dat wordt dan vaak uitgesteld. Vrijdag is het er dan toch weer van gekomen en dit keer in plaats van een witte en roze lamp een witte en gelige lamp gekocht. Geeft een wat warmere kleur. Jammer dat je mij weer ziet op de foto, maar het is heel lastig om foto’s van een aquarium te maken. Er weerspiegelt altijd wel iets. Het mooiste is om het ‘s avonds te doen, als de zon weg is, maar bij mij is het licht in de bak dan al uit en dan zie je helemaal niks. Het grote stuk hout heb ik er inmiddels weer uitgehaald, want het is toch niet naar mijn zin. Ik mis nog iets, maar waarschijnlijk komt dat doordat de planten nog niet hun volle lengte hebben bereikt. De achterwand vind ik nog te zichtbaar.

P1010656

P1010655

P1010653

Ron heeft net van het plexiglas dat we hadden gekocht even een stel afdekplaatjes geknutseld. Uiteindelijk heeft hij op mijn dringende verzoek ook een klein stukje gemaakt om het midden helemaal af te dekken, want ik heb in het verleden wel vissen gehad die zelfs door zo’n klein kiertje uit de bak konden springen. Ik hoop volgende week de bijlzalmpjes te kunnen verwelkomen.

De pangasius voelt zich volgens mij nog steeds niet happy. Ik denk dat het komt doordat hij gewoon niet in zo’n bak hoort, maar als ik hem naar de dierenwinkel breng, komt hij misschien in een nog kleinere bak. Mijn aquarium is zeker niet klein, maar voor een pangasius is elk aquarium eigenlijk te klein. Probleem dus. Het lijkt alsof hij zichzelf heeft beschadigd met het omhoog springen wat hij af en toe doet. Hij zwemt en hij zwemt….en hij eet niets. Ook geen rode muggenlarven waar hij normaal gesproken dol op is.

P1010621

P1010612

De planten doen het goed. De Echinodorus Tenellus heeft al veel uitlopertjes gevormd die weer nieuwe scheuten produceren. De Tijgerlotus heb ik helemaal ingekort. Er zitten alweer zoveel nieuwe blaadjes aan te komen, dat kon dus wel.

Ik heb wel behoorlijk last van alg. Tot nu toe haal ik het steeds met de hand weg en heb ik de hoeveelheid licht drastisch verminderd. Met de nieuwe lampen hoop ik de planten een plezier te doen, waardoor de algengroei ook minder zal zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten